خواب و بیدار یکشنبه بیست و هشتم آذر 1389 16:47

نویسنده و کارگردان: مهدی فخیم زاده

مدیر تصویربرداری: رسول احدی

موسیقی و اجرا: ناصر چشم اذر

دستیار: شیرین احمدلو

ضبط موسیقی: استودیو راک فیلم

تدوین: حمیدرضا قربانی - مهدی فخیم زاده

مدیر تولید: مجتبی متولی

مجری طرح: بشرا فیلم

صدابرداران صحنه: بهمن حیدری - احمد امیری

دستیاران: علیرضا غفاری نژاد - محمود خرسند - محمد حیدری

صداگذاری و میکس: حسین مهدوی

دستیار: مهرداد جلوخانی

امور صدا: شرکت رسانه پویا

تصویربردار: ناصر کاووسی

دستیاران: احمد کاووسی - جلال زندی - مصطفی رضاپور - مرتضی نجفی - محمود کاشانی - رضا قلعه قوند

طراح گریم: فرزین فردین

اجرا: فرزین فردین - مهدیه اعرابی

دستیار گریم: مرتضی اهل حق

مدیر تدارکات: داود ناظمی

دستیاران: مصطفی حسینی - شادروان قاسم پرویزی - حمید امیری - حمید پرهیز - علی حسینی - رامین شکوهی - داود ذاکری

مدیر صحنه: جمشید ورزنده

جانشین تولید: عبدالرضا شهباززاده

دستیار تولید: غلامرضا میرخانی

امور مالی: مهدی شفق

طراح صحنه و لباس: نیلوفر مهذب

دستیاران: فاطمه یزدان پناه - داود طاعتی زاده - محمدمهدی سال افزون - شهرام جنسوز - ابراهیم کرامتی - سهراب محمدی

جلوه های ویژه: نجف فتاحی - اصغر پورهاجریان

دستیار: حمید روزبهانی

منشی صحنه و دستیار تدوین: شبنم عرفی نژاد

عکاس: شقایق رحمانی

تصویربردار پشت صحنه: بابک احمدیان

مشاور انتظامی: سرهنگ ابراهیم رضائی

کارشناس انتظامی: سرگرد باقر گودرزی

گروه کارشناسی: مهدی عرب انصاری - محمدکریم بحیرائی - شادروان شیرمحمد دالوند

تدارکات انتظامی:

         حسین روستائی - محمود مرادی - جواد سمیعی - محمدرضا امانپور - مختار قلعه حسنی - سیدمرتضی هاشمی - محمد اسماعیل حیدری - رضا استعلاجی - اقبال سرابی - اکبر سعادت آبادی - ناصر کریمی - محمد بهره بر - بیژن قورزائی - محسن گلی پور - شهید غلامعلی سهرابی

گروه پرواز:

   سرهنگ پاسدار خلبان علی صفدر انصاری - سرهنگ پاسدار خلبان محمد فراهانی - سرهنگ پاسدار خلبان علی فتاحی - سرهنگ پاسدار خلبان محمود امین پور - سرهنگ خلبان داود گودرزی - سرهنگ سعید یونسی - سرگرد خلبان محمد یوسفی - سرگرد خلبان محمدولی بیرانوند - سروان خلبان حسین خضائی - ستوان یکم خلبان مهدی یوسفی حشمت

دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: حمیدرضا قربانی

دستیار دوم کارگردان: شهرام کیور

پشتیبانی فنی: شرکت پیمان نور

امور رایانه و جلوه های تصویری و طراحی و اجرای تیتراژ: بابک احمدیان - شهرام کیور

مدیر روابط عمومی: افشین رضائی

پذیرائی: احمد مهدی پور - فیروز قهرمانی سعیدلو - امیر هاشم آبادی - مصطفی اسماعیلی - حبیب اسماعیلی

گروه ترابری: امیرمسعود نایب آقا - محمدباقر ربیعی - محمدرضا پورجعفر - حمید عبدالباقی - هادی نقدعلی - تیمور قلیچ خانی - علی حبیبی - داود امانی - سیدجواد مشکانی - حسین ویژه - علی صادقپور - علیرضا سلیم

مسئول هنروران: منوچهر دهقانی - شیدا قشقائی

مسئول بدلکاران: جلال بیگدلی

تهیه کننده: سیدجمال ساداتیان

بازیگران:

      محمد صادقی - دانیال حکیمی - لادن طباطبائی - مهدی فخیم زاده - رویا نونهالی - حبیب دهقان نسب - متین عزیزپور - کامران تفتی - اردشیر تفتی - حسین فلاح - لیلا برخورداری - شیرین کاظمی - ثریا حلی - اکبر قدمی - میرمحمد تجدد - انوشیروان فاطمی - مونا بانگی پور - فریده گرمساری - مرضیه اقبالی - بهروز قادری - صدیف آرمیده - احمد وهاب پور - مهران ضیغمی - مهدیس عزیزپور - داود ناظمی - مرتضی اکبری - باقر گودرزی - حسین روستائی - جمشید ورزنده - محسن درویش زاده - شهرام زمانی - منوچهر قدیری - محمود بنفشه خواه - حمید پرهیز - عباس مدبر - رضا منوچهری - اسفندیار ابراهیمی - مجید غفاری - مریم صباغیان - دانیال سرجی - نورالدین حیدری ماهر - روح اله حقگوی لسان - جلال بیگدلی - اصغر فرزام - فرزین فردین - حمید امیری - امیرمسعود نایب آقا - محمود مرادی - کاوه مهین پور - ابراهیم شجاعی - پروانه صادقی - محمدهاشم مفاخری - امیر رهبری - عباس قاصدی - عصمت رضاپور - شهرام جهانسوز - امیرحسین قوساز - سارا شاهانه - مرتضی شکری - حبیب اله عظیمی - رضا جعفری - محمدحسین قشمی - فریده دین محمدی - منوچهر دهقان - ماندانا شهرام فر - نوین احمدی - پویا نقدعلی - هادی نقدعلی - داود ساجدی - مصطفی حسینی - دانا حکیمی - رامین جلیلی - شاهین امیرسلیمانی - مهدی محمدی - رضا قیلسی - رسول شهسواری - حسن مدبری - علی جهانه - مرجان موسوی - مریم موسوی - حمید جعفری مقدم - مانا زمانی - شهرام احمدی - واحد خدادادی - سعید سیادت - حسن اندالشگر - علی بابائی - قدرت اله حسنی - جعفر خدامی - علیرضا ترکمان - مهدیس نستور - محمدرضا محمودی - مهدی نقدی - آذر فخیمی.

محصول: ۱۳۸۱ - ۱۳۸۰

تهیه شده در شبکه اول با همکاری موسسه ناجی هنر

     اين سريال در مورد زني به نام ناتاشا (با بازي رويا نونهالي) است كه به ايران باز مي‌گردد تا معامله‌اي را در مورد مواد مخدر به انجام رساند، اما با دستگيري همدستان او ارزهايي كه براي خريد مواد مخدر به ايران آورده شده به دست پليس مي‌افتد. ناتاشا كه اكنون راهي براي ادامه كار ندارد تصميم مي‌گيرد با همدستي فردي با سابقه در ايران به نام عبدالله پلنگ به چند بانك دستبرد بزند تا بتواند پول لازم براي انجام ماموريتش را تهيه كند...

خواب و بیدار اثری متفاوت در جعبه جادویی
خواب و بیدار را شاید بتوان موفق ترین سریال پلیسی سال های اخیر دانست و بدیهی است که این ادعا با در نظر گرفتن مقیاس های ژانر پلیسی در ایران قابل گفتن است نه استانداردهای جهانی.

 

 

 

 

 

خواب و بیدار اثری متفاوت در جعبه جادویی

خواب و بیدار را شاید بتوان موفق ترین سریال پلیسی سال های اخیر دانست و بدیهی است که این ادعا با در نظر گرفتن مقیاس های ژانر پلیسی در ایران قابل گفتن است نه استانداردهای جهانی.

در این سریال داستان پر از کشمکش و تعلیق از یک تیم پلیسی کار کشته و ویژه در مقابل یک زن خلافکار حرفه ای روایت می شود.

این سریال بیشتر در بین مردم به نام ناتاشا مشهور و معروف بوده و هست.

این اثر به علت کشمکش های واقعی و قابل لمس بین ناتاشا و نیروهای زبده پلیس مورد استقبال اکثر مردم و مخاطبان قرار گرفت.

در خواب و بیدار اگر کارهای پلیسی و این چنینی شخصیت های منفی، پررنگ و مشخص تر از شخصیت های مثبت به چشم می آیند، تا جایی که شخصیت محوری و اصلی داستان ناتاشا می باشد به بیان دیگر فخیم زاده از زاویه ای دیگر به فعالیت های نیروی انتظامی پرداخته است.این طور که مشخص است این سریال از معدود کارهای تصویری و تولید شده در عرصه سیما می باشد که به طور کامل، گسترده و واقعی به فعالیت های نیروی انتظامی پرداخته است و چهره ای قابل قبول و قابل اعتماد از مامورین امنیتی را به تصویر کشیده است.

فخیم زاده با زیرکی خاص خودش ناتاشا را در محور داستان قرار داده و با خلق شخصیتی مرموز، قوی، خبیث، متکی به نفس، غیر قابل پیش بینی، مصمم، کینه جو، باهوش، جدی و خشن، سرد، تند و تیز، شرور و حرفه ای، حریف قدری را برای نشان دادن قدرت نیروهای انتظامی به تصویر کشید.

برگشتن به گذشته و کودکی ناتاشا و بررسی چرایی و چگونگی شکل گرفتن این شخصیت از نکات حاشیه ای اما برجسته و جذاب سریال بود که موجب شد ناتاشا یک شخصیت چند وجهی و جذاب و منفی بسازد که همدلی و دل سوزی بیننده را برانگیزد و او را باورپذیرتر جلوه دهد.

کشمکش های داستان و کنش ها و واکنش های ناتاشا که غیر قابل انتظار و متهورانه صورت می گرفت نوع تضاد جذاب بین کارها وزن بودنش ایجاد می کرد که بیننده را تا پایان متعجب می ساخت.

مثلا سرقت های بزرگ، مجروح کردن پلیس با چاقوی زهرآلود، پنهان شدن درلانه سگ، پنهان شدن در ماشین پلیس و...

پلیس در خواب و بیدار قدرت مطلق نیست و قرار نیست خلافکاران، همه کودن و بی خاصیت باشند تا پلیس بتواند به طور مداوم غافلگیرشان کند و به سادگی تلفن شان را ردیابی کند و یا اثر انگشتشان را بیابد و یا یک تنه و با یک گلوله، جمعی از آن ها را بکشد، بر عکس پلیس برای دستگیری ناتاشا و گروهش از ترفندها و حربه های اساسی و حساب شده استفاده می کند زیرا با حریف قدری سر و کار دارد، او از بهترین افرادش در این امر استفاده می کند در این سریال پلیس توانسته توانایی و قدرت خود را به مردم نشان دهد.

با این که خواب و بیدار به سفارش نیروی انتظامی ساخته شده، ولی فخیم زاده کمتر به صحنه های اغراق آمیز، قهرمان سازی های کاذب و تبلیغ مستقیم و مشخص این ارگان پرداخته است.او افراد پلیس را موجوداتی بی نقص و خ ارق العاده تصور نکرده و با خلق موقعیت هایی چون: شوخی ها و رقابت ها، حسادت ها، حتی کارشکنی ها و مشکلات شخصی آن ها، مامورین نیروی انتظامی را افراد معمولی و بدون ویژگی های مافوق انسانی به تصویر کشیده است که این قضیه باعث اعتماد و اطمینان بیننده شده است.گفت و گوها و روند داستان در عین سادگی ماجرایی پیچیده را در دل خود دارد.یکی دیگر از شخصیت های منفی اصغر کپک بود که یکی از کاراکترهای جذاب و تاثیرگذار مجموعه خواب و بیدار بود، نمونه کاملی از یک خلافکار خرده پا که جاهل بازی و بزن بهادری از مشخصه های بارز اوست.

کاراکتری که شخصیت ناتاشا را به طوری کامل می کند و در عین حال از او به شدت وحشت دارد و نقطه ضعفش همسر پیرو لالش می باشد که بسیار به او علاقه دارد.

شخصیت بی رحم و منفور گذشته و ناتوان و از کار افتاده امروز.دیگر شخصیت های حاشیه ای و فرعی سریال نیز هر کدام به اندازه خود نقش اساسی و مهمی در پیشبرد داستان داشتند به طوری که حذف هر کدام لطمه ای جبران ناپذیر بر شکل قصه و فیلم نامه می زدند.

کاراکترهایی چون کبری (دخترک عقب مانده که بازی این نقش توسط بازیگری توانمند موجب شگفتی و تعجب بینندگان شد) زیرا که همه تصور می کردند نقش کبری را یک دختر عقب مانده واقعی بازی می کند.

فاش شدن تدریجی اطلاعات، یکی از ویژگی های بارز فیلم نامه خواب و بیدار بود که باعث شد بیننده تا پایان احساس تعلیق را همراه داشته باشد و خسته نشود.

فخیم زاده با ساخت خواب و بیدار خود را به گونه ای در این ژانر تثبیت کرد و با موفقیت متحیرکننده ای توانست داستان جذابی را به تصویر بکشد که به مدت طولانی و در ۲۰ قسمت بینندگان زیادی را پای جعبه جادویی بنشاند.

هیجان و کشمکش های داستان در این مدت رو به افول نگذاشت و همچنان بیننده را دچار چالش کرد.ریتم سریال به آرامی و به طور جدی ذهن بیننده را درگیر می کرد و هیچ فراز و نشیب ناگهانی نداشت.

همه چیز حساب شده و با فیلم نامه ای منسجم پیش می رفت و خبری از حوادث غیر واقعی و اغراق آمیز که موجب خنده می شود در آن نبود.خواب و بیدار مجموعه ای جذاب از لحاظ داستان و آبرومند از لحاظ پرداختن به نیروی انتظامی بود که امیدواریم مجددا تکرار شود هم تولید این چنینی اش و هم خود مجموعه.فکر می کنیم افراد زیادی خواستار پخش مجدد این سریال باشند.

روزنامه خراسان

نوشته شده توسط عسگر رضائی  | لینک ثابت |