کارگردان: محمدحسین لطیفی
نویسنده: حامد عنقا
مدیر تصویربرداری: رضا شیخی
موسیقی: کارن همایونفر - احسان بیرقدار
خواننده: علیرضا قربانی
شاعر: حسین منزوی
نوازندگان: علی جعفری پویان - نیما زاهدی - میثم مروستی - سهراب برهمندی - کریم قربانی - پاشا هنجنی - شروین مهاجر - بهزاد رواقی
ضبط موسیقی: استودیو فراز - وحید بقراط پور
میکس و مسترینگ موسیقی: استودیو پاپ - میلاد فرهودی
با تشکر از: مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما - لوح فشرده قطره های باران - گروه موسیقی شمس
تدوین: مهدی جودی
دستیار: آریا اردستانی
تصویربردار: مصطفی معمار
با تشکر از: هاشم گرامی - رضا شیبانی - محسن استیری
دستیار یک تصویر: حمیدرضا رضایی
دستیاران تصویر: محمد کریمی - ستار فاضلی - مسعود باقرزاده - رضا اله بخش - روح اله عباسی - محمدجواد رستگار
مسئول دوربین: حمیدرضا رنجبران
تصویربردار پشت صحنه: علی قلندریان
مسئول برق: کریم جانبخش سفیدکمر
تصویربردار هوایی: شهروز کیایی
دستیاران: همایون صالحی - محسن شفیعی - پارسا اسلامی فرد
طراح لباس: مهناز غنی
دستیاران طراح لباس: گلاره دربندی - مهسا امینی شکیب
دستیاران: آیین احمدی - نجمه نقدعلی
خیاط: ظریفه ناموری سرچشمه - معصومه عباسی
طراح گریم: ایمان امیدواری
مجریان: هلیا رشقی - ایمان خیراندیش - الهام فراخی - عماد صمدی - با تشکر از: محمدرضا ملکی
طراح صحنه و دکور: بابک پناهی
دستیار طراح صحنه: مانی خرمشاهی
گروه صحنه: علیرضا پناهی - حامد محمدیان - امیرعلی وردی بیگی - مهیار اسلامی
گروه دکور: اکبر پناهی - مهدی پناهی - علی لواسانی - محمدرئیس جعفری
مدیر صدابرداری: علی عدالت دوست
صدابردار: جواد باقری
دستیار صدا: اسفندیار سلطان زاده
با تشکر از: فرشید احمدی - محسن نانکلی - امید قربانی
طراحی و صداگذاری و ترکیب صدا: سیدمحمود موسوی نژاد
دستیاران: معصومه حاجی یوسف - مهدی حاجی یوسف
استودیو صدا: آوای پارس
عکاس: مهدیه لطیفی
منشی صحنه: علیرضا فرحزادی - با تشکر از ساناز فرهانی
جلوه های میدانی: کاووس روزبهانی
جلوه های تصویری: سیدحسن ایزدی
برنامه ریز: سیداحمد حسینی
دستیار کارگردان: حسام خلیل نژاد - محمدسالار حنیفه پور - با تشکر از ثمینه سلطانی نژاد
کارشناس و مشاور انتظامی: هدایت اله سجادی
دستیار نویسنده: سیدحسین امیرجهانی
طراح جلوه های میدانی: کاوس روزبهانی
دستیاران: مجید حیدری - بهزاد سلیمی
طراح جلوه های تصویری: سیدحسن ایزدی - سیدحسین ایزدی
کامپوزیت: سعید شهریاری - حیدر ذوالفقاری
روتوسکوپی: محمد محمودی
طراح و اجرای عنوان بندی: فرهاد توکلی فارسانی
با تشکر از: ارسلان امانتی
مشاور و مدیر اجرایی: حجت الاسلام میثم حسنی
دستیار تهیه کننده: سیدسجاد طباطبایی
روابط عمومی: راضیه جباری
امور مالی: عطیه کاظمی - مهدیه احمدیان
امور فنی: نیما وثوقی
امور اداری: مهدی صفیری
مدیر انبار: محمدرضا قدیری
امور تاسیسات: گودرز تکلو
حمل و نقل: یوسف زلقی خانی - حسن گودرزی - حسین گودرزی - صداقت شاه ورانی - شهرام شکیبا - محمد گودرزی - یاسر عبدالعلی پور - حمیدرضا کامرانی - میلاد زلفی خانی - محمدرضا رحقی - علی اصغر باقریان - محمود راهدان - محسن رجب پور - محمودرضا حقیقی - علی اومی - حسین صالحی
ماشین صحنه: حامد پیش نماز - میثم دلسوز - آرش قاسمی
سینه موبیل: امیر صدیق - علی صدیق - حمید نوروزی - امید موسوی
ناظر کیفی: داود بیدل
مدیر تولید: فرشید رئوفی
جانشین تولید: مرتضی پیرهادی
مدیر برنامه ریزی: علی صابری
مدیر تدارکات: سعید کنگاور نظری
تدارکات: حسین میرزامحمدی - محمدرضا ناصری - عباس خدیری - سیدمهدی رحیمی - علیرضا ترکاشوند - میثم باباخانی - آرش قاسمی - سعید درخشان
پشتیبانی فنی: رضا طهمورث - مجتبی طهمورث - پیروزگستر
پذیرایی: عباس شیمی بوجانی - چلوفیلم
مسئول هنروران: الناز عطایی - شهین ترکاشوند
مجری طرح: موسسه فرهنگی و هنری وصف صبا
تهیه کننده: محمدرضا شفیعی
بازیگران:
مینا ساداتی - بهروز شعیبی - حسن جوهرچی - سعید داخ - بهادر زمانی - علی صالحی - اکبر زنجانپور - حسن پورشیرازی - نسرین مقانلو - آفرین عبیسی - برزو ارجمند - سام قریبیان - اندیشه فولادوند - رضا رویگری - سیدجواد هاشمی - فاطمه مرتاضی - مه لقا محمدی - امیرمهدی اسکندری - احسان سعادتی - رضا کسایی - مجید رهگذر - فروغ لسانی - امین امیدی - فریدون کبیری - یاس نوروزی - سمیرا محمدی - یونس طاهری - نازنین رئوفی - حنانه دوست - میثم شیرخانی - حسین زمانی - مرادعلی پوررجب - امیرحسین قریب - علی اکبر رجبی - آرمین جمالی - صدف فانی - علی اخوان - غلامرضا منصوری - سیداحمد عباس الماسی - مسعود بهنامی مهر - فرشاد باهنر - سعید نظری - سمانه مقدم - شقایق سرکی - زهره سادات فرقانی - محمد رشیدی - نازنین پایی - فرشید اسماعیلی - معصومه منصوری - مسعود علم بیگی - محمد فرزانه - عباس شیمی بوجانی - آنوشا زمانی - شهاب شادابی - علی اسماعیل بیگی - حسین میرزامحمدی - مهدی مستبصری - رضا منصوری - اصغر شجاعی.
بازیگران مهمان:
علی جاویدفر - ناصر شهریاری - لیدا عباسی - علیرضا مسعودی - پانته آ سیروس - ساناز نوروززاده - مریم فخر - محمد الهی - نیلوفر دوستی - حسین ملکی - آواسادات سیداسدالله.
تهیه شده در مرکز فیلم و سریال معاونت برون مرزی 1394
*****************************************************************
محمد، متولی امامزادهای است که در زلزله خانواده خود را از دست داده است. دختری به نام لیلا که عاشق محمد میشود، او را در شرایط ویژهای قرار میدهد و ایمان او را محک میزند. لیلا دختری است از خانوادهٔ ثروتمند و البته غیرمذهبی و نازپرورده که عشق به محمد کاملاً او را دگرگون میسازد و ایمان او را تحکیم میکند و با محمد ازدواج میکند و صاحب یک فرزند میشود...
*****************************************************************
گزارش فارس از پشت صحنه سریال «تنهایی لیلا»
خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: بعد از پخش سریالهای ماه رمضان نوبت به «تنهایی لیلا» رسید. اثری دیگر از محمدحسین لطیفی که این روزها اغلب افراد منتظر دیدن سریالهایی نظیر صاحبدلان از وی هستند و پاسخ لطیفی هم در این زمینه رجوع به «تنهایی لیلا» است که حال و هوایی متفاوت و در سبک و سیاق صاحبدلان را برایش دارد. در یکی از روزهای پخش این سریال برای تهیه گزارش پشت صحنه راهی بیمارستان عمل میشویم.
**بیمارستان عمل؛ لوکیشن امروز گروه
لوکیشن ثابت گروه، حوالی لواسان است و به دلیل دوری مسیر و اینکه بر اساس متن داستان،گروه روزهای پایانی هفته را میبایست در تهران سپری کنند، به بیمارستان عمل میروم. ساعت یازده صبح پس از عبور از خیابان ولیعصر به میدان اعجازی رسیده و سپس بیمارستان عمل را میبینم. از درب ورودی کاملا پیداست که گروه تصویربرداری در اینجا مشغول کار هستند. کمی جلوتر از در ورودی وارد ساختمان شده و با راهنمایی عوامل به طبقه دوم هدایت میشوم. دقیقا رو بروی پله ها اتاق بزرگی است که بازیگرانی چون اکبر زنجانپور، آفرین عبیسی، مینا ساداتی، برزو ارجمند لباس پوشیده و گریم شده مشغول دورخوانی هستند و قرار است حدود ظهر بهروز شعیبی نیز به گروه ملحق شود. عوامل گروه تدارکات در سمت چپ راهرو که نمایی از دادگاه است،مشغول آماده سازی صحنه اول برای قرار گرفتن مقابل دوربین هستند. تعدادی از مردم نیز برای آمدن به فضای پشت صحنه منتظر هستند که بتوانند در لوکیشن سریال قرار بگیرند و نمایی از تنهایی لیلا را به صورت زنده تماشا کنند.

**بیمارستانی که دادگاه شد
این راهرو شامل دو بخش درمانی و دادگستری است که بخش دادگستری در سمت چپ راهرو و بخش اداری سمت راست راهرو را شامل میشود. بازیگران بعد از دورخوانی آماده میشوند تا مقابل دوربین قرار بگیرند. امروز قسمت بیستم در حال تصویربرداری است و فردا بیست و ششم.در قسمت چپ راهرو و بعد از عبور از درب ورودی ریل دوربین دیده میشود و تصویربردار پشت دوربین خود نشسته و آماده برای اعلام کارگردان است. زنجانپور و عبیسی قبل از اینکه ضبط شروع شود، با یکدیگر در رابطه با صحنهای که قرار است بازی کنند، صحبت می کنند و بعد از نشستن سر جایشان و روی صندلی با اعلام سه دو یک کارگردان ضبط آغاز میشود. مینا ساداتی هم در صحنه حضور دارد، اما کمی بعدتر به دو بازیگر دیگر اضافه میشود.
**اکبر زنجانپور در غم از دست دادن خواهر
گویا خواهر اکبر زنجانپور به تازگی فوت کرده است و او به این دلیل بعد از ایفای نقشش مقابل دوربین،تنهایی را به صحبت با عوامل ترجیح میدهد. بعد از تمرین اولیه و ضبط، لطیفی به گروه تدارکات می گوید تا جای دوربین را برای ضبط سکانس بعدی تغییر دهند.برای ضبط سکانس حاضر، تعدادی هنرور در صحنه قرار می گیرند که تعدادی از آنها با سر پانسمان شده دیده میشوند.

دستیار کارگردان در این لحظه درباره سکانس پیش رو مشغول صحبت با مینا ساداتی است، نوزادی که در آغوش مادر قرار گرفته و قرار است در این صحنه در آغوش شریفه خانم باشد. ساداتی و عبیسی با نوزاد که آوا نام دارد، صحبت میکنند و او نیز میخندد.
**ساداتی: به خاطر نقدها فعلا مصاحبه نمیکنم
مینا ساداتی که این شبها با نام لیلا مهمان خانه هاست، پیش از این حضور سینمایی داشته و تنهایی لیلا اولین تجربه تلویزیونی او محسوب می شود. از او میخواهم درباره این تجربه گفت و گو کند اما او سکوت را ترجیح میدهد و میگوید که بنا به دلایلی در حال حاضر نمیخواهم با هیچ رسانهای گفتوگو کنم. فعلا نقدها و اظهارنظرهایی درباره بازی من می شود که ترجیح میدهم پس از پایان پخش درباره لیلا حرف بزنم. با حضور کارگردان پشت مونیتور ضبط آغاز میشود و اکبر زنجانپور به همراه مینا ساداتی از جای خود بلند شده و به سمت مسئول دفتر دادگاه میروند تا سوالی بپرسند که این سکانس چند بار تکرار میشود.

**نوزادی که سر صحنه کات میدهد
به بیرون از راهرو میروم، مادر آوا در کنار پسر و همسرش ایستاده و کمی آوا را که بی حوصله است و خوابش میآید را آرام میکند و به یکی از اعضای گروه تدارکات میسپارد تا آوا را به داخل راهرو برای ضبط سکانس ببرند. به این دلیل که داخل راهرو منتهی به اتاق دادگاه بسیار کوچک است، همه عوامل نمیتوانند در آنجا بایستند و به ناچار تعدادی که از عوامل اصلی هم نیستند بیرون از این راهرو ایستادهاند. بعد از اعلام ضبط توسط کارگردان به یکباره درب راهرو باز میشود، کارگردان کات داده و کودک در حالیکه گریه میکند و بغل دستیار کارگردان است، به مادرش سپرده میشود. مادر آوا هم بعد چند دقیقه فرزند خود را آرام کرده و دوباره به گروه تحویل میدهد.
**دردسر حضور نوزاد در سریالها مادر آوا درباره حضور نوزاد خود در این مجموعه میگوید: دخترم هشت ماه دارد، ما در لوکیشن لواسان به این گروه ملحق شدیم و اوایل به این دلیل که فرزندم کوچکتر بود کار کمی سخت بود، اما به لطف دوستان حاضر در گروه کمی از این سختی کاسته شد.

**غذای مورد علاقه کارگردان سریال
کارگردان کات داده و دستیار کارگردان درباره صحنههای بعدی با لطیفی صحبت میکند. در بین صحبتهایشان این را متوجه میشوم که غذای مورد علاقه لطیفی عدس پلو است و دوست دارد تا اغلب روزها این غذا را به عنوان نهار و شام برایش سرو کنند.
**لطیفی: به سمت حال و هوایی قدیمی رفتم/قصه های تنهایی لیلا هنوز تمام نشده است
الان دقیقا زمان بین دو سکانس است و محمدحسین لطیفی مشغول استراحت و خواندن سکانسهای بعدی است که از او درباره آخرین ساخته اش می پرسم و او میگوید: حال و هوای تنهایی لیلا با سریالهایی که در این شش سال اخیر در تلویزوین دیدهایم کاملا متفاوت است و منظورم به بد یا خوب بودن آن نیست، بلکه به سمت حال و هوایی رفتیم که مدتی به فراموشی سپرده شده بود.
وی ادامه داد:قصه ما در قسمتهای بعدی فراز و فرودهای بسیاری خواهد داشت و اینطور نیست که بگوییم همه اتفاقات را در همان قسمتهای اولیه به مخاطب گفتیم.
این کارگردان درباره استفاده از تکنیک فلش فوروارد در سریالش نیز بیان کرد: همه عوامل نگران این موضوع بودند که ممکن است زمانها طی این رفت و برگشتها گم شود که الان خیلیها بر این مسئله خط بطلان میکشند. علاوه بر این من و عنقا تجربه مشترک سریال «قلب یخی» را داشتیم و باید بگویم هر چه قصهمان جلوتر میرود این تکنیک نیز کمتر میشود.
**فیلمنامه بدون سرنوشت شعیبی بعد از صحبت با لطیفی به سمت راهرو میروم که شعیبی را در حال صحبت با تلفن میبینمکه میگوید علاوه بر بازی در سریال تنهایی لیلا مشغول نگارش یک فیلمنامه هستم که هنوز هیچ سرنوشتی را برایش در نظر نگرفتیم.

از در ورودی به راهرو میرسم که گروه مشغول ضبط هستند، منتهی اینبار در سمت دیگری از این راهرو قرار دارند و جایی روبروی دفتر دار دادگاه نشستهاند. در این سکانس مینا ساداتی به تنهایی روی صندلی نشسته و تمام حواسش به داخل اتاق دادگاه است که با چند برداشت این سکانس به ضبط نهایی میرسد.
**عبیسی: مردم به خوبی شریفه خانم را باور کردهاند
در این لحظه آفرین عبیسی را میبینم که در حال استراحت است، وی که بی اغراق شبیه مادرهای مهربان ایرانی است درباره حضورش در این سریال میگوید: برای قبول هر کاری قبول کارگردان برایم بسیار مهم است و اگر کارگردانم را دوست نداشته باشم نمیتوانم با او کار کنم.
وی با اشاره به شخصیت شریفه خانم در این سریال ادامه داد: شریفه را خیلی دوست دارم،چراکه در خروجی اثر دقیقا همان نقشی شده که خودم میخواستم و خوشبختانه مردم هم با این نقش ارتباط خوبی برقرار کردهاند و او را باور دارند.
**حضور برزو ارجمند با چهره ای زخمی
ساعت حدود سه بعدازظهر است و گروه به سالن غذاخوری واقع در طبقه همکف میروند، حالا برزو ارجمند را هم میبینم که از داخل حیاط به سمت راهرو و سالن غذاخوری میرود. ارجمند که در این سریال بازیگر نقش لطیف دوست محمد را ایفا میکند،با صورتی که گریم زخمی و کتک خورده دارد،مشاهده میشود.
گزارش: مائده سادات میرفندرسکی