پرواز از فراز تیر چراغ برق (تله تئاتر)
نويسنده و کارگردان هنري : محمدرضا اجاقي
کارگردان تلويزيوني : محمود رضايي
تصویربرداران: زین الدین علامه - مرتضی نجفی - سیدهادی حسینی پویا
موسیقی: حمیدرضا اجاقی
صدابردار موسیقی: حسن عسگری - حمید عسگری
مسترینگ: حمید عسگری
نوازندگان: فرانس لوتنبرگر - آندریاس سابجیک - پپتر مولر - سهیل سان احمدی - حمیدرضا اجاقی
استودیو ایران: پژواک
استودیو اتریش: کوکا
تدوين: رضا حماسي
دستیار تدوین: لیلا تاج دینی
جلوه های کامپیوتری: محسن موسوی - لیلا نورائی
صدابردار: تيرداد رضایی
دستیار صدابردار: امیر سیدهاشمی
طراحی و ترکیب صدا: رضا حماسی
دستیار صداگذاری: شیرین فراهانی
طراح نور: محمدنقی وارسته
نورپرداز: یداله بشک
طراح گريم: نويد فرح مرزي
اجرای گریم: مریم حسین مردی - مسعود غنی آبادی
طراح تیتراژ: حسین جمشیدی گوهری
طراح کاراکتر: رامین بهرامی - مسعود معین اسلام
طراح لوگو: رامین بهرامی
طراح صحنه و لباس: فریبا رحماني
دستیار لباس: منیژه پاسبان
دستیار صحنه: آرش رحمانی
مسئول لباس: توران احمدی فر
خیاط: دولتعلی کبیری
طراح دکور: علیرضا مفاخری
اجرای دکور: مرتضی مفاخری - فردین بیات - امین آتود
دستيار اول و برنامهريز: قدرتالله صالحي
دستیار دوم کارگردان: نینا نفیسی فرد
دستيار تولید: مصطفي عوض وردی
مدير صحنه : مسعود سرمدي
منشی صحنه: تهمینه هموطن
عکاس: احسان قلمچی
فنی و نودال: امیر تقی زاده - حسن دادار - ولی اله معدن شکاف - محمد بهرامی - هاشم آقایی
تدارکات: مهدی فاتح کرداری - داود باقری - رسول بهادری
ناظر کيفي: لیلا لاریجانی
مجري طرح: محمد حسين سروش
تهیه کننده: سيد رامين موسوي ملکي
بازیگران:
فردوس کاوياني (اصلان) - سهيلا رضوي (فخری) - رامين ناصرنصير (فرهاد) - فرزاد حسني - مينا خسرواني - سعيد نوراللهي - مارال حاجي زاده - بهرام یارمحمدی
محصول: ۱۳۸۸
************************************************
جواني براي جلب نظر خانواده نامزدش بالاي تير چراغ برق ميرود و آنها را تهديد ميکند که خودکشي خواهد کرد و در اين بين ماجراهاي جالبي اتفاق ميافتد.
************************************************
جام جم آنلاين:
اين تلهتئاتر برخلاف بيشتر كارهايي كه در اين زمينه در تلويزيون توليد شده، يك متن ايراني است و نويسندگي و كارگردانياش را محمدرضا اجاقي به عهده دارد.
«پرواز از فراز تير چراغ برق» حال و هوايي طنزآميز دارد و ماجراي آتشنشاني را روايت ميكند كه در جريان يك داستان عاشقانه مجبور ميشود از تير چراغ برق بالا برود. نقش اين آتشنشان را فرزاد حسني به عهده دارد و رامين ناصرنصير هم در نقش يك جوان عاشقپيشه ظاهر شده است. مينا خسرواني نقش دختري را بازي ميكند كه حضورش براي جناب آتشنشان دردسرساز ميشود. سهيلا رضوي و فردوس كاوياني هم پدر و مادر او هستند.
موسوي ملكي، تهيهكننده كار انتخاب فرزاد حسني براي ايفاي نقش در اين نمايش تلويزيوني را شخصيت اكتيو و تواناييهاي وي در زمينه بازيگري و نقش آتشنشان عنوان ميكند و آن را نتيجه مشورت با رحمان سيفيآزاد، مدير گروه فيلم و نمايش ميداند.درباره اجاقي نويسنده و كارگردان هم ميگويد: «ايشان ايدههاي خوبي دارند و حساسيتهاي ايشان در ضبط مسلما نتيجه كار را مطلوبتر كرده است. بخصوص اين كه متن را خودشان نوشتهاند و قبلا روي صحنه هم اجرا كردهاند و براي همين براي كارگرداني هم بهترين گزينه بودند.»
اين سومين تلهتئاتر فرزاد حسني پس از «كوپه» به كارگرداني حميد امجد و پايان پادشاهي به كارگرداني كاظم بلوچي است. او در اين نمايش، نقش آتشنشان جواني را بازي ميكند كه در يك فضاي طنزآميز براي كمك به خانوادهاي ميرود كه مخالف ازدواج دخترشان با مردي هستند كه براي راضي كردن آنها و عقد با دخترشان از تير چراغ برق مقابل منزل آنها بالا رفته و آنها را تهديد كرده است. اين آتشنشان شخصيت مثبت و طنزي دارد كه در كنار انجام ماموريتش براي جلوگيري از سقوط جوانان قصد دارد بهصورت كاتاليزور، ازدواج آنها را تسريع كند.
محمدرضا اجاقي، كارگردان كار هم ميگويد: «اين نمايشنامه را 8 سال پيش و براساس واقعيتهاي اجتماعي نوشتم. اين كار يك كمدي موقعيت است كه هم روي صحنه اجرا شد و هم يك اجراي راديويي داشت و حالا با افزودن ويژگيهاي بصري و افزودن بار دراماتيك كار، آن را براي تلهتئاتر مهيا كرديم.»
«پرواز از فراز تير چراغ برق» براي گروه فيلم و نمايش شبكه 4 سيما توليد شده است.
گزارشي از پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «پرواز از فراز تير چراغ برق»
يك مرد، يك زن، يك آتشنشان!
تئاتر تلويزيوني «پرواز از فراز تيرچراغ برق» در گروه فيلم و نمايش شبكه 4 سيما به نويسندگي و كارگرداني «محمدرضا اجاقي» و تهيهكنندگي «سيدرامين موسوي ملكي» هم اكنون در استوديو صداوسيما در حال ضبط است. به همين بهانه سري به اين استوديو زديم تا از مرحله ضبط اين نمايش تلويزيوني گزارشي تهيه كنيم. وارد استوديو تاريك كه ميشوم دنبال دكوري هستم كه احتمالا در سه ضلع روبهروي دكور سفيد و نارنجي برنامه نود واقع شده اما گروه سازنده دكور، طرح جالبي را اجرا كردهاند، دكور اين تله تئاتر در 4 ضلع طراحي شده و تا زماني كه از يكي از وروديها وارد نشوي نميتواني صحنه را پيش رو داشته باشي. بيرون ديوارهاي دكور چند نفر از عوامل برنامه در حال تكاپور هستند اما صداهايي از داخل ميآيد.
با كنجكاوي از كنار يكي از ديوارها عبور كرده و به داخل ميروم فضاي داخل محوطه يك اتاق پذيرايي تقريبا مجلل را نشان ميدهد. ديوارهايي با رنگهاي روشن، مبلمان استيل با روكش زرشكي و يك ميز ناهارخوري كه سه صندلي كنار خود دارد. چيزي كه جالب و درخور اعتناست پنجرهاي است كه يك تير چراغ برق در بيرون آن خودنمايي ميكند، تيرچراغ برقي كه رامين ناصرنصير از آن آويزان است و به نظر ميرسد خانه در طبقه دوم يا سوم قرار دارد.
موسوي ملكي تهيهكننده تله تئاتر پرواز از فراز تير چراغ برق كه پيش از اين مستند شگفتيهاي بيابان، موسيقي چهار و مسابقه دوراهي را تهيه كرده است و برنامه سه نقطه نيز به تهيهكنندگي او هماكنون از تلويزيون پخش ميشود، درباره توليد اين تله تئاتر ميگويد: اين تله تئاتر كه در 90 دقيقه براي گروه فيلم و نمايش شبكه 4 سيما توليد ميشود، گروه سازنده حدود يك ماه مشغول پيش توليد بودند و 20 جلسه با بازيگران تمرين داشتيم. در حال حاضر نيز مشغول ضبط آن هستيم. موضوع اين نمايش تلويزيوني در ژانر طنز موقعيت است و پيامهايي از قبيل رسيدگي به مشكلات ازدواج جوانان، مهريه و دخالتهاي والدين را مطرح ميكند.
ملكي از انتخاب بازيگران اين مجموعه اظهار رضايت داشته و ميگويد: براي انتخاب بازيگران تمام نقشها را به اتفاق كارگردان كالبد شكافي كرديم و براي هر كدام از شخصيتها بازيگراني را كانديدا كرديم و در نهايت به فردوس كاوياني، سهيلا رضوي، فرزاد حسني، رامين ناصرنصير، مينا خسرواني، سعيد نوراللهي و مارال حاجيزاده رسيديم.
سهيلا رضوي و فردوس كاوياني به عنوان پدر و مادر دختر جواني كه نقش آن را خسرواني بازي ميكند و فرزاد حسني براي نقش آتشنشاني كه به كمك جوان عاشق پيشه يعني ناصرنصير ميرود، انتخاب شدند.
رضوي و كاوياني از بازيگران با تجربه عرصه تئاتر هستند و خسرواني نيز تجربيات خوبي روي صحنه داشته است، براي انتخاب فرزاد حسني نيز مشورتهايي با آقاي سيفيآزاد مديرگروه فيلم و نمايش داشتيم و به اين نتيجه رسيديم كه ايشان شخصيت اكتيو و توانايي دارند و براي ايفاي نقش آتشنشان مناسب هستند. وي به ساير عوامل تلهتئاتر چنين اشاره كرد:
اين نمايش تلويزيوني نوشته محمدرضا اجاقي است و براي كارگرداني هنري آن نيز كنار ما بودند. ايشان ايدههاي خوبي دارند و حساسيتهاي وي روي ضبط اين تله تئاتر مسلما نتيجه كار را مطلوب خواهد كرد و بخصوص اين كه متن را خودشان نوشتهاند و پيش از اين نيز براي صحنه اجرا شده بوده و بهترين گزينه به عنوان كارگردان هنري تله تئاتر بودند.
قرار است ضبط شروع شود. همه در جاهاي خود قرار ميگيرند و اجاقي كه مشغول صحبت با بازيگران بوده به اتاق فرمان ميرود:
فرزاد حسني، كاوياني و رضوي كنار پنجره ايستادهاند، خسرواني روي لبه پنجره ايستاده و ناصرنصير به تير چراغ برق چسبيده و چهرهاي وحشتزده به خود گرفته است:
كاوياني خطاب به دخترش: دختر بيا پايين.
دختر: نميام نميام.
با بغض و گريه: من خودمو ميكشم و به سمت پنجره ميرود... پدر و مادر مضطرب هستند و سعي در منصرف كردن دخترشان دارند، حسني در نقش آتشنشان جلوي اصلان (پدر) و همسرش ميايستد و ميگويد: خواهش ميكنم آرامش خودتون رو حفظ كنيد. آتشنشان اصلان را در آغوش ميگيرد اما دختر در حالي كه گيج ميخورد قصد افتادن دارد ... كات .
گويا ديالوگها درست بيان نشده و بازيگران دوباره به سمت كاغذهايشان ميروند. به سراغ مرد آتشنشان ميرويم، او همان چهره آشناي هميشگي است اما لباس آتشنشاني، كمي او را متفاوتتر كرده است.
او از نقش خود در اين تلهتئاتر ميگويد:
اين سومين تله تئاتري است كه بازي ميكنم. پيش از اين تئاتر در كوپه به كارگرداني اميد امجد و پايان پادشاهي را با كاظم بلوچي بازي كردم و اين سومين نمايش تلويزيوني من است.
در اينجا نقش آتشنشان جواني را بازي ميكنم كه در يك فضاي طنزآميز براي كمك به خانوادهاي ميروم كه مخالف ازدواج دخترشان با مردي هستند كه براي راضي كردن آنها و عقد با دخترش از تير چراغ برق مقابل منزل آنها بالا رفته و آنها را تهديد كرده است. در واقع آتشنشان شخصيتي مثبت و طنزگونه دارد كه در كنار انجام ماموريتش و جلوگيري از سقوط جوان، قصد انجام ازدواج را به شكل كاتاليزور دارد و ديالوگهاي جالبي براي اين شخصيت نوشته شده است.
وي از دلايل پذيرش بازي در اين نمايش ميگويد: اول اين كه متن، ايراني بود و علاقه زيادي به نمايشنامههاي ايراني دارم و دوم اين كه طنز موقعيت به دور از لودگي بود و با نقشهاي قبليام در تلويزيون تفاوت داشت.
و مساله مهمتر اين كه در كنار هنرمنداني چون فردوس كاوياني و سهيلا رضوي بودم كه باعث افتخار است.
در فرصت پيش آمده بين ضبط او را براي استراحتي كوتاه تنها گذاشته و به استوديو بازميگردم. سهيلا رضوي با لباسهاي آبي تيره و روشن و زيورآلاتي كه به عمده روي دستهايش خودنمايي ميكند گوشهاي ايستاده. او درباره نقش خود ميگويد: نقش مادر خانواده را بازي ميكنم و به دليل متن خوبي كه داشت بازي در آن را پذيرفتم، تهيهكننده و كارگردان اين نمايش تلويزيوني بخوبي در كنار گروه هستند و از تركيب بازيگران آن هم راضي هستم و اميدوارم در مجموع تله تئاتر خوبي شود و همه از تماشاي آن راضي شوند.
رضوي اخيرا بيشتر روي فعاليتهاي تئاترياش متمركز بوده و تله تئاتر مرگ دستفروش به كارگرداني اكبر زنجانپور كار قبلي او براي شبكه 4 بوده است.
يكي از تصويربرداران هنگام تنظيم پايههاي دوربين، گلداني را ميشكند. همه در تكاپو هستند تا شيشههاي شكسته شده را جمع كنند تا صحنه آماده ضبط شود. در اين فرصت از استوديو خارج ميشوم و در راهرو مينا خسرواني را در حال خوردن چاي ميبينم.
دختر جواني كه لهجه خارجي دارد و سعي ميكند هنگام گفتن ديالوگها با زيركي آن را پنهان كند.
او نقش آرزو دختر جوان خانواده را بازي ميكند، خودش درباره كارآكتر آرزو ميگويد:
آرزو در واقع نمونه يك دختر جوان در تهران امروزي است كه به دليل شرايط خانوادگي وارد يك ماجراي عاشقانه با مردي ميشود كه طالب ازدواج با اوست و مخالفت پدر و مادرش كشمكشهاي جالبي را براي او رقم ميزند.
اين اولين تجربه حضور من جلوي دوربين تلويزيون است كه با تلهتئاتر شروع شده است. پيش از اين در نمايشهايي چون شكار روباره دكتر رفيعي، اتللو حميد مظفري، مهمانسراي دو دنيا به كارگرداني سهراب سليمي و چند تئاتر ديگر بازي كردم و به نظر من كار در تلويزيون تفاوتهاي عمدهاي نسبت به صحنه تئاتر دارد.
يكي از ملموسترين تفاوتها اين است كه هنگام بازي در تلويزيون به دليل توقفهاي زياد، حفظ ريتم بازيگر دشوار ميشود در صورتي كه در صحنه، بازيگر با انرژي و تمركز و حفظ ريتم روي صحنه ميآيد و تا انتها پيش ميرود، اما بازي در تلويزيون باعث ميشود بيشتر ديده شويم و جذابيتهايي هم در نوع خود دارد.
اين چهره جوان قرار است بزودي در فيلم سينمايي دكتر رفيعي نيز بازي كند.
نينا نفيسيفرد، دستيار دوم كارگردان به دنبال جمع كردن بازيگران براي ضبط سكانس بعدي است و خسرواني نيز فراخوانده شد.
به همراه بازيگران به استوديو باز ميگرديم.
قرار است چند اينسرت گرفته شود. در اين فاصله به سراغ كاوياني ميروم كه چهره دوست داشتنياش در نقش پدر ثروتمند آرزو كمي خسته به نظر ميرسد. كاوياني هميشه برايم نقش كمال را در سريال همسران تداعي ميكند، او از نقش خود ميگويد:
اصلان مرد پولداري است كه در كنار همسرش فخري و دخترشان آرزو براثر مسائل ازدواج تنها فرزندشان دچار مشكلاتي ميشوند. گروه خوبي داريم و تا اينجاي كار راضي هستم، وجود متن خوب، كارگرداني و ساير عوامل از دلايل حضور من در اين نقش بوده است.
پيش از اين تله تئاترهاي موفقي چون قطار ارواح و ببر گراز دندان با بازي كاوياني از تلويزيون پخش شده است كه نشانگر تواناييهاي اين بازيگر در عرصه تئاتر است.
فرصت را مغتنم شمرده به سراغ مغز متفكر گروه يعني نويسنده و كارگردان هنري تله تئاتر ميروم. او درباره شكلگيري اين نمايش گفت: متن اثر مربوط به 8 سال پيش است و الهام گرفته از واقعيات اجتماعماست. يك كمدي موقعيت است كه پيش از اين روي صحنه اجرا شده است و سپس آن را براي شبكه 4 آماده ضبط كرديم، البته يك اجراي راديويي هم داشت و با استفاده از طنز كلامي موجود در نمايشنامه و افزودن ويژگيهاي بصري براي تبديل به تله تئاتر مهيا شد.
در اجراي تلويزيوني بار دراماتيك كار اضافه شد زيرا از اجراي راديويي تا رسيدن به اينجا تغييرات زيادي شامل حال اثر شد.
طراحي صحنه اين نمايش تلويزيوني تازه و ديدني است، از تمامي زواياي اتاق تصوير گرفته ميشود و در 360 درجه طراحي شده است.
فريبا رحماني طراح صحنه و لباس اين تله تئاتر پيش از اين نمايشهايي چون خانم سوئيچ عجيب و منم اومدم را براي شبكه 4 سيما انجام داده است و منيژه پاسبان در اجراي آن دستيار بوده است. رحماني از شكلگيري ايده طراحي دكور اين نمايش ميگويد:
براي طراحي صحنه و لباس اين نمايش تلويزيوني سعي كرديم كاملا واقعي كار كنيم. يك دكور 360 درجه طراحي شد تا دوربين براحتي حركات بازيگران را به ثبت برسانند و سعي كرديم از وسايلي براي صحنه استفاده كنيم كه نمايانگر يك خانواده ثروتمند باشد.
چهره جديدي به گروه اضافه شده است كه مشغول صحبت با تهيهكننده شده، موسوي او را معرفي ميكند: محمدحسين سروش، مجري طرح تله تئاتر. او نيز گفتنيهايي درباره اين نمايش تلويزيوني دارد:
ساخت تلهتئاتر آن هم در شبكهاي كه مخاطب خاص و فرهيخته دارد مسووليت توليدكنندگان را دوچندان ميكند. معمولا براي ساخت تلهتئاتر از متنهاي خارجي استفاده ميشود. ما براي ساخت تلهتئاتر به سراغ يك متن ايراني رفتيم و جاي خوشحالي دارد كه كارگرداني هنري آن را نيز نمايشنامهنويس آن برعهده گرفته است.
به اعتقاد من «پرواز از فراز تير چراغ برق» قابليت اين كه به تله فيلم تبديل شود را نيز دارد ولي در قالب فعلياش يعني تلهتئاتر نيز به نظر ميرسد با اقبال عمومي مواجه شود چون تلهتئاتر ايراني با رگههاي طنز و با هنرمندي چهرههايي چون فردوس كاوياني، سهيلا رضوي و فرزاد حسني ميتوان به موفقيت اين اثر اميدوار بود.
تا 11 شب ضبط ادامه داشته داشت. خستگي در چهره همه مشهود است اما با انرژي و انگيزه براي ادامه ضبط هماهنگ ميشوند. گروهي هم از شما و سيما براي تهيه گزارش به استوديو ميروند. درنگ، جايز نيست، از همه خداحافظي كرده و برايشان آرزوي موفقيت ميكنم.
منصوره بسمل