کارگردان: خسرو معصومی

نویسنده: فرهاد علیزاده

متن نهایی: محمد رضایی راد

مدیر تصویربرداری: منصور آذرگل - سیدنظام کشفی

دستیار اول تصویربردار: فرخ طالشانی

دستیار دوم تصویربردار: علی فراهانی - وحید ندایی - امیر عباس آبادی - مرتضی نوجوان - علیرضا جدیری - سید مصطفی میرمحمدی - حامد گلی - سامان فرجی - کورش قاسمی - محمد عبدالهی - حامد حسینعلی

عکاس و تصویربردار پشت صحنه: وحید فهیمی فر

موسیقی: محمد کلاسی بهار

تنظیم برای ارکستر: شایان کریمی

ویولون و ویولون آلتو و کمانچه: بابک شهرکی

ویولون: حسین اعتمادی - فرشید اوجی

ویولون سل: رحیم صالح پور

پیانو: میخک آذرخش

تار و سه تار: بهزاد رواقی

گیتار الکتریک: تایماز

سنتور: ساینا جاهد

دف: پرهام صارمی

آوا: پریسا صاحبی - محمد حقیقی - برنا فاتحی - گروه کر آوای ماهان

ضبط: استودیو باروک

میکس و مسترینگ: پیمان عیسی زاده

خواننده تیتراژ پایانی: امیرحسین سینکی

تدوین: یاور تورنگ

دستیار تدوین: محمدرضا خندان

استودیو تدوین: موسسه فیلمسازی نگاه باز

تدوین نهایی: عباس عطریان - محمدعلی محمددوست

استودیو تدوین: دفتر فرهنگی هنری نقش یاد

صدابردار: احمد صالحی

دستیار: ناصر فکور

صداگذاری و ترکیب صدا: محمدرضا یوسفی - مجید یوسفی

طراح گریم: حسین صالحیان - روح اله مفیدی

اجرا: داریوش صالحیان - یاسمن اعزازی

طراح صحنه و لباس: هومن معصومی

دستیار اول صحنه و لباس: سعید مربی

دستیاران دکور: نادر موسوی - قاسم حیدریان - علیرضا نوروزی - غزل معصومی - مرضیه نیادی

دستیار صحنه: یزدان کایان نژاد

لوازم صحنه: داود اکبری - داود یوسفی

تیتراژ: پانته آ واعظ نیا

شاعر: میلاد آزادفر

دستیار اول کارگردان: حمیدرضا قطبی - مهدی فرخ پور

دستیار دوم کارگردان: کوروش اشرف احمدی - یاسر صالحی

منشی صحنه: فاطمه سیدی

جلوه های ویژه: حمید سلیمانی - مجید سلیمانی

اصلاح رنگ: محسن مهردادفر

برنامه ریز: علی معصومی

روابط عمومی: ندا محمودی

مشاور پروژه: عباس عطریان

مدیران تدارکات: محمد ندیمی - مهدی مومنی

تدارکات: نادر بیگلری - محمدرضا همتی

خدمات: مرتضی بیات - حسن رحیمی

مسئول هنروران: یزدان کاویان نژاد - رجب کمالی - غلامحسین نادری

حمل و نقل: فرزاد اسدی - علی حمزه نژاد - مرتضی مومنی - افشین پورصباحی - حسین تاجیک - پیام محزون - جمشید و مجید یاراحمدی

سینه موبیل: سیدمصطفی میرمحمدی

دستیاران تهیه: فاطمه عراقی زاده - ملیحه رجایی - امیرحسین رجایی - نگار کاشف

مدیر مالی: مینا محمدی

حسابدار: محمد غفاری - امیرفرهنگ کاشف

پشتیبانی فنی: اسماعیل آراروند - علی پیروز - ناصر نصیری

جانشین تولید: بهنام پرداختی

مدیر تولید: خلیل پرداختی

تهیه کننده و مجری طرح: فرزاد کاشف

بازیگران:

        حسین محجوب - مریم کاظمی - سیامک اطلسی - مریم بوبانی - ناصر آقایی - جمشید جهانزاده - محمد شادانی - بهراد رحمانی - کاظم هژیرآزاد - بیژن افشار - جمال اجلالی - صالح میرزاآقایی - داود مقدادی - هادی دیباجی - نیما صالحی - ایمان خوش سودا - شیوا خسرومهر - مریم رستمی - زهره صفوی - قدرت اله دلاوری - نقی سیف جمالی - مهدی فریمان - اکبر معززی - حمیدرضا افشار - میرصلاح حسینی - کامران فیوضات - روح اله مفیدی - باقر صحرارودی - امیر بارانلوئی - علی رامز - اسماعیل سلطانیان - مونا پرداختی - نویان قطبی - آیدین معصومی - آرمان غفاریان - امیر بنی هاشمی - ادریس قاسمی - یزدان کاویان نزاد - مهدیه تیزکار - افشین پورصبایی - علی شیرزادیان - میلاد لطفیان - هومن معصومی - فرحناز علی نژاد - مطهر مظاهری - امراله نجاتی - آیدین معصومی - امین فتاحی - وحید ندایی - میثم میرزایی - سیدمهدی فرخ پور - حسین تاجیک - مجید میرزایی - اکبر طباطبایی - رضا عبدالعلی پور - نگین بهار - سیدمهدی زعیمی - سیدمصطفی میرمحمدی - فاطمه سیدی - احمد اصغری - بخشنده - ولی شیرزادیان - جعفر دل آویز - مهدی نصیری - همت راز - حاج رضا حسینی - مجید محسن پور - اسداله باقری - علی نظری - اصغر داودی - ابراهیم قاسم نژاد - مهدی مومنی - رجب کمالی - غلامحسین نادری - عین اله گودرزی - عزت اله خادمی - مرتضی بیات - اصغر ربیعی - نصرت اله شورزن - اسرافیل صفری - موسی قاسمی - مرادعلی باقری - حسین سپه سرا - محمدجواد جهانبخش - حمیدرضا آب روشن - طاها عزیزی - احمدرضا ذوالفقاری - سیدمجتبی اسماعیل زاده - حیدر ناظری - میثم عالی - محمد خلیلی - مجید سعیدی - عباس بخشی - جواد صمدی - سیدرضا حسینی نژاد - حسینعلی چهره نما - سیدمحسن حسینی - کریم ارگ - همت قدیری - مهدی احمدی نژاد - پیمان عزیزی - سعید حدیثی - غفور مومنی - مجتبی شیرزادگان - علی فراهانی - داود اکبری - حسین رحیمی - غلام محمدی الاشتی - بهروز کولی پور - پرویز بهمنی - یزدان حسنی - رضا اکبری - محسن خرمگاه - وحید مرادی - فریبرز آرایی - سیدمهران حسین خواه - کیان کریمی - عباس نوری - محمدزمان آق گلی - روح اله عباس زاده - مرتضی هدایتی اذاندهی - غلامعلی اولنجی - رضا فتحی - مهدی علیزاده - فیض اله امیری - عالیه کلاهی - محمد سیاوش - رضا ذبیحی طفه - بهرام آذری نور - سبحان جلیلی شیرده - حسن اتاقلو - اسفندیار محمدزاده - رضا شریفی - عین اله محمدی - وحید فلاحی - مجید جلیلی شیرده - محمد سمیعی شیردهی - مقداد سلطانی - محمدتقی احمدی شیرده - جواد رضایی فر - علی قلی نژاد - رضا طاهری - حسین رضا موسوی نژاد.

محصول: 1387-1388 شبکه دو سیما

********************************************************

در این سریال زندگي 2 نوجوان روايت مي شود كه اتفاقات مختلفي براي آنها روي مي دهد؛ در جريان مسائل سياسي كه در شهر اتفاق مي افتد يكي از اين نوجوانان به نام قاسم مجبور مي شود از كشور خارج شود. او در خارج از كشور به تحصيل مشغول مي شود، اما دوست ديگرش مهران در جريان حوادث 17 شهريور به شهادت مي رسد. سال ها بعد قاسم به ايران برمي گردد، در حالي كه دوستش سال ها پيش به شهادت رسيده است.
 
*********************************************************
    در اين سريال تلويزيوني حسين محجوب در نقش يك آدم مبارز كه به بيابانك تبعيد شده، ظاهر شده است. او يكي از خويشاوندان شخصيت نوجوان سريال يعني قاسم است. سيامك اطلسي هم در نقش پدر قاسم ديده خواهد شد كه سوزنبان قطار است. ناصر آقايي نيز ايفاگر نقش پدر مهران است كه رئيس ايستگاه پل سفيد است. جمشيد جهانزاده هم در نقش ناظم بداخلاق مدرسه هنرنمايي خواهد كرد و مريم بوباني هم در هيات مادر قاسم ديده خواهد شد. باقر صحرارودي هم در نقش فراش مدرسه ديده مي شود و روح الله مفيدي يكي از معتمدان محل سريال بچه هاي بهشت خواهد بود. همچنين محمد شادابي در نقش قاسم و بهراد رحماني در نقش مهران ظاهر مي شوند. 
    فرزاد كاشف، تهيه كننده اين سريال در گفت وگو با «جام جم» گفت: سريال «بچه هاي بهشت» براساس خاطرات منوچهر عسكري نسب، كارگردان سينما و تلويزيون ساخته شده است.
    به گفته وي، فيلمنامه اين سريال توسط فرهاد عليزاده نوشته شده و متن نهايي را هم محمد رضايي راد به رشته تحرير درآورده است.
    وي تصريح كرد: تصويربرداري اين سريال در اواخر سال 87 آغاز شد و در سال 88 به پايان رسيد.

بچه‌های بهشت را معصومی براساس خاطرات منوچهر عسگری‌نسب ساخته است. این بدان معناست که فیلمنامه این سریال ریشه در واقعیت‌های ملموس دارد. از طرفی معصومی که آن را ساخته، سلیقه مخاطب را می‌شناسد و می‌داند که برای جذب مخاطب و بردن او به دوران قبل از انقلاب باید ابتدا با چنگکی مخصوص که مثل طعمه برای شکار است او را به دام بیندازد. از طرفی معصومی می‌دانسته که سال‌های قبل از انقلاب و چگونگی مبارزه مردم با حکومت پهلوی اکنون برای آنهایی جذابیت دارد که آن سال‌ها را دیده‌اند و از آن خاطره دارند. اگر کارگردانی بتواند این گروه از مخاطبان را درگیر کار کند، به تبع آن می‌تواند مخاطبان کودک و نوجوان را هم مشتری خود کند. وقتی فرزندان خانواده ببینند پدر و مادر آنها سریالی را تماشا می‌کنند و از آن خوششان آمده، کنجکاو می‌شوند که ببینند والدینشان مشغول دیدن چه سریالی هستند. وقتی بچه‌ها پای سریالی مانند بچه‌های بهشت بنشینند در ادامه خاطرات پدر و مادرشان را از روزهای انقلاب خواهند شنید. همین توضیحات کافی است تا بتوان سریال را در شمار آثار موفق تلویزیون به شمار آورد.

اما چگونه می‌توان با سریالی که شخصیت‌های اصلی آن چند نوجوان هستند، بزرگ‌ترها را درگیر کار کرد؟ اگر کارگردان هوشمند باشد راه را خیلی زود پیدا می‌کند. بیشتر بزرگ‌ترها خاطره بازی را دوست دارند. آنها تمایل دارند با یک فیلم یا سریال به گذشته بروند و خاطرات دوره‌‌های مختلف زندگی خود را بازخوانی کنند. در سریال بچه‌های بهشت، لوکیشن اصلی شهری کوچک است که در کنار ریل قطار قرار دارد و در ساعات مختلف می‌توان صدای بوق قطاری را که از آنجا می‌گذرد یا توقف می‌کند شنید. قطار برای نسل اول و دوم انقلاب خاطره‌برانگیز است و جزیی از گذشته آنهاست. مدارس با نوع مدیریتی که داشتند برای نسل گذشته پر از خاطرات تلخ و شیرین است. ناظم‌ها با آن ترکه‌هایی که همیشه در دست داشتند و رئیس‌ها که فکر می‌کردند چون می‌توانند، مدرسه‌ای کوچک را اداره کنند، می‌توانند اداره دنیا را هم به دست بگیرند. معلم‌ها که برخی‌شان زندگی و تدریس معمولی خود را داشتند و برخی هم به تبع این ‌که معلم هستند و باید نسل آینده را بسازند، خوشفکر بودند و بیشتر معلم‌های ادبیات و انشاء مبارزانی بودند که مخفیانه با سخنان و رفتار خود با شاه مبارزه می‌کردند. سینما و عشق فیلم دیدن در سالنی تاریک برای بچه‌های قبل از انقلاب یکی از نوستالژی‌های مهم است. سینما یعنی دنیای خاطره. در مقابل سینما، کارگاه‌های قالیبافی قرار داشت که ظلم‌خانه‌هایی کوچک بودند که از طریق بیگاری گرفتن از کودکان و نوجوانان بی‌بضاعت پول زیادی را به جیب صاحبان خود سرازیر می‌کردند. همه اینها در سریال بچه‌های بهشت دیده می‌شود. به همه اینها باید به بازی خوب بازیگران این سریال هم اشاره کرد که توانسته‌اند آنقدر خوب و باورپذیر بازی کنند که مخاطب آنها را قبول کند و بپذیرد که آنها دارند بخشی از زندگی او را تجربه می‌کنند. بچه‌های بهشت موفق است چون شعار نمی‌دهد و داستان و نوع روایت خود را به زندگی نزدیک می‌کند و از نمایش فاصله می‌گیرد.

با تشکر از روزنامه جام جم