کارگردان: ایرج حبشی

تهيه کننده : حسن احمدي

نويسندگان : نغمه ثميني و محمد رضايي راد

تصويربرداران : رضا نمازي ، يدالله شهبازي 

تدوین: ایرج حبشی

صدابردار: جمشيد آزموده

طراح صحنه و لباس : نرمين نظمي 

موسيقي : بابک بروخه

بازیگران:

       داریوش اسدزاده - شهلا ریاحی - آرمین تسلیم مقدم - ناهید علامی - مهوش صبرکن - منصور میرزابابائی - امیر نصیری یکتا - رضا صمدپور - پرستو منصوریا - مونا توکلی - فرهاد مشایخی - میترا تبریزی - ساحره متین - محمدجواد خادم حسینی - روشنک عجمیان - رضا مهدی زاده - هانیه ولدخانی - محمدرضا وطن دوست - میلاد رحیمی - محمود حسینی - فرهاد احمدی - زهره محمدکاشی - فرهاد فرقانی - محمد مهرمند - ابوبکر حسن زاده - حسین صالحی - مجیر پیرخانی - محسن احمدی - رسول تمنائی - سارا ناصرزاده - پژمان آذرمینا - پوراندخت مجرد - ندا محمدی - فرشاد مهدوی - عطیه حسینی - مجید مهربان - نسیم سلمانی - نیوشا خلیلی - سیدسادات میربابائی - احمد عمرانی - سعید مشهدی - سپهر مختاری.

17 قسمت 32 دقیقه ای

محصول: ۱۳۸۱- ۱۳۸۰

**************************************************************

     ميلاد و مينا در ايام نوروز از شيراز به تهران و نزد پدربزرگ و مادربزرگ خود مي آيند . دايي "احمدعلي " آنها در زمان جنگ مفقود شده است و مادربزرگ اجازه نمي دهد کسي وارد اتاق او شود. اين اتاق کنجکاوي بچه ها را برمي انگيزد و ميلاد با پيدا کردن کليد آن با مينا و پدربزرگ وارد آن مي شوند . اشياي اين اتاق ، وسيله اي مي شوند تا بچه وارد گذشته و زمان جنگ شوند آنها به مکانهاي مختلفي که دايي در آنجا بوده ، مي روند و با همرزمان او آشنا مي شوند. بدين طريق بچه ها روزهاي جنگ را مرور مي کنند.

*************************************************************

این مجموعه جمعه ها در برنامه کودک و نوجوان شبکه دو پخش می شد.

     در اين سريال دو کودک (ميلاد و مينا) از طريق تونل زمان از حال به گذشته و زمان جنگ مي روند. ایرج حبشی در پاسخ به اين پرسش که آيا در ورود و خروج بچه ها به تونل زمان از شيوه هاي رايانه اي استفاده کرده ايد يا خير، گفت : خير ، قصه و حوادث آن ، بچه ها و پدربزرگ را به گذشته مي برد؛ مثلا در قسمت سوم سريال ، بچه ها در اتاق دايي وارد صندوقچه اي مي شوند و وقتي مي خواهند از آن خارج شوند، خود را در جبهه مي بينند و بعد از طريق همين صندوقچه به زمان حال برمي گردند.

حبشي درباره کاربردهاي صدا در روايت داستان سريال و نوع مونتاژ گفت : از تکنيک صدا نهايت استفاده را کرده ايم صدا يکي از شيوه هايي است که با آن بچه ها را به گذشته مي بريم در سريال ، کارگري است که در کوچه نزديک خانه بچه ها مشغول کار با کلنگ و مته بادي و غيره است . بعد از گذشت چند قسمت ، بيننده متوجه مي شود اين کارگر فرشته اي است که بچه ها را به گذشته مي برد؛ مثلا صداي مته بادي او، روي عکس دايي که در کنار دوشکا انداخته است ، اوج مي گيرد و تبديل به صداي تيرانداز اين سلاح در جبهه مي شود.

حبشي در پاسخ به اين پرسش که با توجه به داستان سريال که هم کودکانه است و هم جنگي ، ريتم کار چگونه خواهد بود، گفت : در اصل موضوع سريال کودک است و فقط يک پنجم کل کار جنگي است ؛ بنابراين چون مخاطب ما کودک است ، ريتم کار تند است . من تمايلي ندارم براي طولاني شدن سريال ، پلانهاي اضافي داشته باشم ، ريتم برايم اهميت ويژه اي دارد حبشي در خاتمه درباره صحنه هاي جنگي سريال گفت : سعي کرده ايم اين سريال شبيه فيلمهاي جنگي مرسوم نباشد ما در "لحظه قاصدک " آدمهاي جنگ را براي بچه ها که جنگ را نديده اند به تصوير کشيده ايم از تصاوير آرشيوي استفاده نکرده ايم و کل صحنه هاي جنگ بازسازي شده است.

با تشکر از روزنامه جام جم