کارگردان: سیدرحیم حسینی

نويسنده: صادق كرميار

بازنويسي: علي فريدوني - شهروز آقايي‌پور

تصویربردار: فرشاد گل سفیدی

موسیقی: محمدمهدی گورنگی

 تدوين: نيما حسن دوست

صدابردار:‌ جهانگير ميرشكاري

گريم : سودابه خسروي

دستيار اول كارگردان : سينا حمزه‌اي

برنامه‌ريز: علي فريدوني

مدير تداركات:‌ شهاب شمسايي

مشاور پروژه: علي روئين‌تن

عكاس و فيلمبردار پشت صحنه : سحاب زري باف

طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعي

مسئول روابط عمومی: محمد تاجیک

مدیر جلوهای ویژه: مرتضی اکبری

مجري طرح: غلامرضا صالحي

مدیر تولید: مقصود جباری

تهیه کننده: محمد خزائی

بازیگران:

      جهانگير الماسي ( مهندس نوري) - مهران رجبی ( پزشک) - احمد کاوري ( قادر) - کيهان ملکي ( شاکري ) - علي اوسيوند (صادقي) - شراره رخام (افسر امريکايي ) - مجيد مشيري ( سروان رضايي) - هادي ديباجي -  شيوا بلوريان - مارال فرجاد - اليزابت اميني

محصول: 1386

*******************************************************

     مهندس اسدالله نوری با آغاز جنگ امريکا و عراق در بهار سال 81، در تلويزيون تصاويري از جنگ را مي بيند. در ميان تصاوير به طور اتفاقي دخترش خورشيد را مي بيند که او را در روزهاي آغاز جنگ ايران و عراق از دست داده است. به همين دليل تصميم مي گيرد براي يافتن دخترش به عراق برود. به دليل وخامت اوضاع ، بسياري از دوستان مهندس نوري تلاش مي کنند تا او را از رفتن به عراق منصرف کنند، اما در نهايت عده اي نيز او را همراهي مي کنند و از مسيري مخفي وارد عراق مي شوند. او دختر خود را پيدا مي کند، اما....

*******************************************************

با جام جم آنلاين:

  «دريا در غربت» اولين سريال تلويزيوني در سال 86 است که با مضمون جنگ عراق و امريکا از نيمه دوم فروردين با حضور جمعي از بازيگران سينما و تلويزيون در شهر اهواز کليد خورده است.

اين مجموعه طي 3 ماه تصويربرداري در اهواز،‌سوسنگرد، خرمشهر، آبادان، جزره مينو و تهران آماده شد.

اين سريال محصول اداره کل امور استان هاي صداوسيما و مرکز سيماي خوزستان و مشارکت گروه حماسه و دفاع شبکه يک سيماست .
 گزارشي که مي خوانيد، اتفاقاتي است که در يک روز در پشت صحنه «دريا در غربت» رخ داده است ، اتفاقاتي که باعث مي شوند يک سريال داستاني به مرحله نمايش نزديک شود. 
محل تصويربرداري ، محله کوک سيدصالح اهواز است ؛ محلي که قرار است منطقه ناصريه عراق باشد. خوشبختانه هوا ابري است و گرماي شرجي اين شهر کمتر اذيتم مي کند. محمد تاجيک ، مسوول روابط عمومي اين سريال برايمان از جزييات اين پروژه مي گويد. جهانگير الماسي ، بازيگري که با فيلم «پشت پرده مه» بازگشت خوبي به دنياي سينما داشت ، بازيگر نقش اصلي اين سريال است.
او در نقش مهندس نوري ظاهر شده ؛ بازيگري که در سالهاي نه چندان دور، از پرکارهاي سينما بود و در اين سالها، بيشتر در حوزه آثار تلويزيوني فعال بوده است ؛ پس از باران ، جواني و سالهاي برف و بنفشه.
الماسي درباره بازي در اين مجموعه مي گويد: نقشي را که در اين سريال بازي مي کنم ، نقش يک مهندس ايراني است که در خوزستان به دنيا آمده و همانجا بزرگ شده و جزو نيروهايي بوده که در زمان جنگ ، احساس وظيفه کرده که به مقابله با هجوم بيگانه بپردازد. او درباره شخصيت مهندس نوري مي گويد: مهندس نوري شخصيتي است که همسر خود را از دست داده و حالا فرصتي دست داده تا در پي دخترش باشد، او نشانه هاي مختلفي از تاريخ معاصر را با خود دارد. اين شخصيت از سويي بشدت درونگراست و از سوي ديگر، در جاهايي خيلي برونگرا مي شود. شخصيت مهندس نوري همانند بسياري از بچه ها و فرماندهان جنگ ، شخصيتي است که در اصولي که به آنها وفادار است ، بسيار پايمردي نشان مي دهد و حتي حاضر است در راه حفظ اين اصول ، از جانش نيز بگذرد.
الماسي در ادامه مي گويد: مهندس نوري آدمي دلير و باشهامت است که در دوران ميانسالي مثل يک جوان فعال و پرانرژي است و اگرچه در سالهاي معاصر زندگي مي کند، ولي سالهاي دور دفاع مقدس را هم فراموش نکرده است. البته الماسي درباره پروراندن اين شخصيت به موضوعات ديگري هم اشاره مي کند: من هنگام ساخت اين سريال متوجه شدم براي اين که بتوان به درک درستي از مردم خوزستان رسيد، بايد با آنها همنشين بود و از نزديک در جريان زندگي آنها قرار گرفت.
آنها مردمي خونگرم و پرشور هستند که همچنان که غمهاي زندگي را با خود دارند، رنگ شادي را مي شود در چهره آنان ديد. از ديگر بازيگران اين سريال ، مهران رجبي است که مخاطبان سينما و تلويزيون ، از او نقشهاي متفاوتي به خاطر دارند؛ بازيگري که به خاطر نوع خاص بازي اش ، هميشه جايگاه ويژه اي داشته است.
رجبي در سريال دريا در غربت در نقش پزشک و همرزم قديمي مهندس نوري ظاهر شده که يکي از شخصيت هاي اصلي سريال است.
او درباره نقشش مي گويد: مهمترين ويژگي نقشي که من در آن بازي مي کنم ، واقعي بودن آن است ، من در اين سريال ، نقش پزشکي را بازي مي کنم که بدون رودربايستي با ديگران برخورد مي کند. اين بازيگر خوب سينما و تلويزيون مي گويد: اين سريال اگرچه اولين تجربه ام در زمينه دفاع مقدس است ولي برايم تجربه خوب و شيريني است.
 
مقصود جبار، مدير توليد اين سريال که مدير توليد نظامي فيلم دوئل نيز بوده است ، درباره اين سريال مي گويد: گروه فيلمسازي يک ماه ديگر به تهران برمي گردد و پيگير کارها و مسائل مربوط به هماهنگي ها مي شود. حالا قرار است سکانس غذا دادن امريکايي ها به مردم عراق و هجوم مردم به کانتينرها براي گرفتن غذا تصويربرداري شود. هنرورها در حال پوشيدن لباسهاي خود هستند و آرام آرام سر و شکل سربازهاي امريکا را پيدا مي کنند، سربازهايي که در ميانشان مي توان سياهپوست ها را هم ديد و بعد ديالوگ هاي انگليسي سربازان دوباره کنترل مي شود.
علي اوسيوند و هادي ديباجي از بازيگران اين سريالند که همچنان در حال تمرين کردن هستند. در اين سکانس نزديک به 100 هنرور حضور دارند. مردم بسياري براي تماشاي تصويربرداري آمده اند و اطراف محوطه تصويربرداري را هم با طناب محصور کرده اند.
فرشاد گل سفيدي ، تصويربردار کار با سيدرحيم حسيني کارگردان سريال در حال صحبت کردن درباره پلان هاي اوليه هجوم مردم به سمت کانتينرهاي امريکايي هستند.

آنسوتر محمدرضا شجاعي طراح صحنه و لباس اين سريال ايستاده است. شجاعي درباره ويژگي هاي طراحي صحنه «دريا در غربت» مي گويد: طراحي صحنه چنين سريال هايي مشکلات زيادي دارند و ما بايد منطقه اي را انتخاب کنيم که از نظر بافت و شرايط به منطقه ناصريه نزديک باشد. توليدات آثار تصويري جنگي هميشه با هزينه هاي بسياري همراه است ، بخصوص اگر اين فيلمها يا سريال ها بايد مناطقي را بازسازي کنند که خارج از ايران مي گذرد. طراحي صحنه و لباس چنين آثاري به دليل محدوديت هاي مالي هميشه با مشکلات بسياري روبه روست. البته او در ادامه توضيح مي دهد که در اين پروژه ، گروه توليد حتي الامکان امکانات لازم را در اختيار ما قرار داد.

 جهانگير ميرشکاري ، صدابردار اين سريال با دستيارش مشغول کارند.مرتضي اکبري ، مدير جلوه هاي ويژه نيز در حال گذاشتن تيرهاي مشقي در اسلحه سربازان امريکايي است. صحنه براي تصويربرداري آماده مي شود. محمد حمزه اي ، دستيار کارگردان از همه مي خواهد که سکوت کنند تا او درباره شرايط تصويربرداري توضيح دهد.
سکانس درگيري مردم عراق با سربازان امريکايي تصويربرداري مي شود.
خبرنگارهاي بي.بي.سي و سي.ان.ان از اين جريان گزارش مي دهند. علي اوسيوند که نقش يک خبرنگار را در اين مجموعه بازي مي کند، در حال گزارش گرفتن از اين واقعه است. هادي ديباجي نيز نقش جهان ، پسر مهندس نوري را بازي مي کند. او با سربازان امريکايي درگير مي شود، نيروهاي امريکايي به جهان حمله مي کنند و با مشت و لگد، او را از خود مي رانند و با وساطت علي اوسيوند از زير دست و پاي سربازان خارج مي شود. اوسيوند دائم تکرار مي کند که ما خبرنگاريم و نبايد چنين رفتاري با ما شود، او که همچنان در حال تکاپوست به دليل بيماري شيميايي اش ، تنگي نفسش آغاز مي شود، به زمين مي افتد. اسپري اکسيژن را به دستش مي دهند و دستش را مي گيرند تا از فضا دور شود.
 
محمد خزاعي ، تهيه کننده اين مجموعه درباره چگونگي شکل گيري آن مي گويد: «ارديبهشت سال 85 با صحبت هايي که با غلامرضا صالحي داشتيم ، به عنوان مجري طرح در کنار ما قرار گرفت ، اين سريال قرار بود 13 قسمت 45 دقيقه اي باشد که در بررسي هاي اوليه به اين نتيجه رسيديم اين مجموعه ظرفيت 8 قسمت مطلوب و خوب را خواهد داشت. بعد از آن ، کارهاي اداري اش آماده شد و آبان ماه سال 85 براي مراحل پيش توليد آماده شده و سيدرحيم حسيني به عنوان کارگردان کار مشغول به کار شد. اين کار پس از نزديک به 3 ماه پيش توليد، قرار بود اسفند ماه کليد بخورد که به دليل فضاي خاص منطقه خوزستان در ايام نوروز و شلوغي استان و درگيري تمامي امکانات و مسوولان ترجيح داديم زمان کليد خوردن را عقب بيندازيم».

رحيم حسيني تاکنون بيشتر فيلمهايي که کار کرده ، در حوزه سينمايي دفاع مقدس بوده است ولي خودش مي گويد دغدغه اصلي اش سينماي کودک است. او مي گويد: مهمترين ويژگي مجموعه دريا در غربت ، اين است که به موضوع ايراني بودن و اصالت ايرانيان مي پردازد؛ موضوعي که هميشه از دغدغه هاي اصلي من بوده است.
کارگردان مجموعه دريا در غربت در ادامه تاکيد مي کند: مجموعه هايي که با مضمون دفاع مقدس ساخته مي شوند با سختي ها و مشقت هاي فراواني همراه هستند و امکانات خاص از لحاظ تجهيزات و لوکيشن مي طلبد.

مهدي غلامحيدري